• Nina

Kosthold og diabetes

Oppdatert: 20. nov. 2018

Nå har jeg snart levd med min diabetesdiagnose i 5 år. Jeg har ofte tenkt på hvordan livet hadde vært om jeg ikke hadde tatt de grepene jeg gjorde da jeg fikk diagnosen.

Klokka er ca 02.00 da jeg våkner. Våt av svette, kroppen skjelver, hjertet dunker, og jeg føler meg forvirret. Blodsukkeret måler så vidt over 2. - Hva gjør jeg nå? -Hvordan får jeg det opp igjen?


Dette skjedde i februar i 2014, etter det har jeg heldigvis ikke opplevd å ha føling. Jeg synes det var en veldig ubehagelig opplevelse som gjorde meg både redd og bekymret.

- Sånn kan jeg jo ikke ha det, tenkte jeg etterpå. Jeg hadde jo lært i mitt studie hva som påvirket blodsukkeret mest, og hva som holdt det stabilt. Men på sykehuset ble jeg fortalt flere ganger at det var viktig å spise ofte, og at det å spise grovt brød var bra fordi det ga en langsom blodsukkerstigning. - Men var det egentlig riktig?


Å følge egen magefølelse

Jeg var redd, det var ganske dramatisk da jeg ble syk, og det var bare så vidt jeg nådde inn til sykehuset tidsnok. Kroppen min føltes annerledes enn før, ingenting var "normalt". Likevel, jeg kunne ikke ha det sånn! Brød ga meg vondt i magen, og jeg fikk ikke helt kontroll på blodsukkeret. All mat som inneholdt mer karbohydrater og stivelse enn det min slitne bukspyttkjertel kunne håndtere ble derfor tatt ut av skuffer og skap. Jeg gikk all in, ut med alt av belgfrukter, korn, en god del rotgrønnsaker og frukt. Inn kom rene, naturlige kilder til både fett, proteiner og karbohydrater. Rent kjøtt, fisk, kylling og litt ost. Masse gode grønnsaker, nøtter, frø, bær og fett fra kokos, oliven, smør, avokado etc.


Nå er jeg en ganske bestemt dame, og når jeg først har gått inn for noe, så er det ingen vei tilbake. Så lenge det funker da. Og det var nettopp det jeg kjente. Jeg fikk tilbake energien. Jeg sluttet å være engstelig, jeg sov godt om natta igjen. Jeg trengte heller ikke spise hver tredje time, det holdt med to til tre ganger pr dag. Blodsukkeret var stabilt, og jeg trengte ikke alltid å ta måltidsinsulin.


Jeg har en LADA-diganose. Noe som betyr at bukspyttkjertelen langsomt slutter å produsere insulin. En autoimmun sykdom som oftest kommer etter fylte 35. Jeg var veldig syk før diagnosen ble oppdaget. Da ambulansen kom hadde jeg ketoacidose, var bevisstløs og hadde en veldig lav kroppstemperatur. Jeg måtte starte med insulinbehandling umiddelbart da bukspyttkjertelen allerede hadde stoppet nesten all produksjon.


Jeg har altså minimalt med egenproduksjon, men jeg har fremdeles noe. Ved at jeg spiser mat som kroppen min lettere kan håndtere holder jeg blodsukkeret mer stabilt. Nå er det ikke sånn at det er bare mat som påvirker blodsukkeret, stress, hormoner, søvn og at jeg er nok fysisk aktiv har også mye å si. Derfor er også blodsukkeret mitt vanskeligere å håndtere når jeg er på "feil" side av syklusen. Ofte blir det høyt, og da må jeg selvfølgelig ta litt ekstra insulin til måltidene også.


Noen mener kanskje jeg er for "streng" med meg selv, men for meg er det viktigste at jeg føler meg bra. Jeg tenker ikke på alt det jeg ikke kan spise lenger, men fokuserer på all den gode maten jeg faktisk kan spise.


Kostholdsplan for deg med diabetes

Sammen med kollega Helén Oulie Fuhr fra kostholdsplaner.no lager jeg nå en ny kostholdsplan tilpasset deg med diabetes type 2 og pre-diabetes. Den kan også brukes av deg med type 1, men da er det ekstra viktig med tette målinger og eventuelt hjelp underveis av en kyndig lege, eller ernæringsterapeut.

Kostholdsplanen lanseres i desember, og vil da ligge for salg i vår nettbutikk.

14. januar vil vi presentere planen på Bekkestua bibliotek. Mer informasjon rundt dette arrangementet vil komme ganske snart.


Trenger du tips og råd for din diabetes, eller kjenner du noen som trenger det? Jeg tar konsultasjoner på mitt kontor på Lysaker, eller over telefon om du bor langt unna. Diabetes er komplisert, og ikke alle opplever det likt. Det er derfor viktig at de det gjelder finner det som passer dem best. Et livsstil man kan leve godt med.

287 visninger